Licencja na pilota śmigłowca, a nauka latania szybowcem – różnice w kursach

Licencja na pilota śmigłowca, a nauka latania szybowcem – różnice w kursach

Przygotowanie do pierwszego kursu pilotażu zawsze zaczyna się od wyboru odpowiedniego szkolenia. Wybór ten jest bardzo istotny, bo to od niego zależeć będzie i cena kursu i przygotowanie do końcowego egzaminu państwowego, który nadaje młodemu pilotowi uprawnienia do bycia dowódcą na danej jednostce latającej. Ośrodki szkoleń lotniczych oferują tu szeroki zakres możliwości od szkoleń na pilotowanie samolotów o małej wadze, przez kursy na pilotaż śmigłowca, szybowca, aż pod przygotowanie do licencji na pilota zawodowego.

Czym różnią się poszczególne szkolenia pilotażu?

Każdy z kursów przygotowujących do zdobycia uprawnień lotniczych składa się w Polsce z dwóch części. Jest to oczywiście teoria obejmująca kompleksowy zakres wiedzy lotniczej oraz znajomości maszyny, na jaką wyrabia się uprawnienia, oraz praktyka czyli już bezpośrednio loty z instruktorem, a później samodzielne. Co ważne, przed przystąpieniem do części praktycznej trzeba wykazać orzeczenie lotniczo-lekarskie odpowiedniej klasy, dlatego żeby nie narazić się na koszty, najlepiej jest je wyrobić wcześniej, jeszcze przed wniesieniem opłaty za kurs. Dla przykładu, żeby móc sterować śmigłowcem, wg listy wymogów na stronie https://osl.azl.pl/project/pplh-smiglowiec/ konieczne jest orzeczenie tzw. klasy pierwszej lub drugiej (dowolność wyboru). Szkolenia różnią się miedzy sobą czasem trwania, ilością wiedzy, jaka jest do przyswojenia oraz liczbą godzin do wylatania na danej maszynie. Im bardziej skomplikowany jest pojazd lotniczy, tym godzin tych będzie więcej.

Licencja na śmigłowiec a loty szybowcami

Największą popularnością wśród osób, które chciałyby zostać pilotami, cieszą się szkolenia na szybowce oraz śmigłowce. I chociaż wielu kandydatom wydaje się, że są one prostsze, bo i maszyny, jakimi się lata są mniejsze, to nie zmienia to faktu, że wymagają one naprawdę dobrego skupienia się na nauce i przyswojenia szeregu informacji, które musi znać pilot latający na każdej maszynie. Wprawdzie szkolenie do lotów szybowcami, jak opisane w ośrodku lotniczym AZL: https://osl.azl.pl/project/szkolenie-ppla-samolot/ rzeczywiście zawiera mniej teorii, niż inne kursy, to kandydat musi przyswoić tu wiedzę zarówno związaną z prawem lotniczymi, ograniczeniami człowieka w powietrzu, sytuacjami awaryjnymi, meteorologią czy procedurami operacyjnymi. Łącznie jest to sto godzin nauki – zarówno na wykładach stacjonarnych, jak i przy korzystaniu z platformy e-learningowej.

Uzyskanie licencji uprawniającej do latania szybowcami czy śmigłowcami można rozdzielić na dwie części. Pierwsza to licencja całkowicie przeznaczona do lotów turystycznych, co znaczy, że pilot nie będzie mógł po niej pobierać opłat za bycia dowódcą maszyny (lata bezpłatnie, czysto turystycznie). Druga, którą należy wykonać osobno, pozwala już na szerszy zakres uprawnień, w tym daje możliwość pobierania opłat za swoje usługi jako pilota. Zanim przystąpi się do takiego szkolenia warto więc o tym pamiętać – od tych zasad nie ma odstępstw, a sama ścieżka kariery pilota zawsze podzielona jest na kilka etapów.

 

Dodaj komentarz