10 sposobów na opóźnienie procesu starzenia się

10 sposobów na opóźnienie procesu starzenia się

To, jak szybko się starzejemy zależy od wielu różnych czynników. Tryb życia, dieta, odporność na stres czy stosowane na co dzień kosmetyki wpływają na stan naszego organizmu. Istnieje jednak kilka sposobów na spowolnienie starzenia się. Proces ten nie polega jedynie na coraz bardziej widocznych zmianach skórnych, tj. przebarwienia czy kurze łapki. Starzeje się nie tylko cera, ale także całe ciało i wewnętrzne organy, o które również trzeba zadbać. Zmiany mające na celu zachowanie młodości jak najdłużej należy wprowadzić jak najszybciej, by móc cieszyć się ich skutecznością.

1. Odpowiednio dobrane kosmetyki

Z uwagi na to, że lepiej zapobiegać niż leczyć, powinniśmy zacząć działać jeszcze zanim pojawią się pierwsze oznaki starzenia się. Jedną z metod przeciwdziałania temu procesowi jest stosowanie odpowiednich kosmetyków już po ukończeniu 25 roku życia. Wiek ten stanowi pewną magiczną granicę, po której zaczynają zanikać dwa podstawowe białka zapewniające jędrność i elastyczność cery – kolagen i elastyna. Skóra staje się wówczas cieńsza, luźniejsza i delikatniejsza. Stopniowo zaczynają pojawiać się również zmarszczki. Stosując jednak właściwe kosmetyki możemy spowolnić, a nawet zatrzymać oznaki starzenia się naszej cery.

Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie serum z witaminą C, które doskonale wpływa na koloryt skóry. Regularnie używana w pielęgnacji twarzy witamina C, nada skórze promienny blask i rozjaśni przebarwienia. Ponadto jest świetnym antyoksydantem, który chroni skórę przed atakami wolnych rodników.

Serum z retinolem to z kolei sposób na odwrócenie procesów starzenia się. Badania naukowe potwierdzają, że retinol posiada właściwości odmładzające, gdyż zwiększa produkcję kolagenu i odwraca fotostarzenie.

Warto również zainwestować w dobry krem przeciwzmarszczkowy pod oczy. Skóra w tym miejscu jest bardzo cienka i pozbawiona gruczołów łojowych. Aplikując go w tej okolicy twarzy spowolnimy proces powstawania kurzych łapek.

2. Aktywny tryb życia

Istnieje mnóstwo sposobów na aktywne spędzanie czasu wolnego. Spośród wielu rodzajów sportów, każdy znajdzie coś dla siebie. Może to być siłownia, spacer, taniec, gimnastyka w domu, rower czy siatkówka. Każdy ruch jest lepszy od wielogodzinnego siedzenia.

Siedzący tryb życia nie tylko przyspiesza proces starzenia się, ale także prowadzi do wielu innych negatywnych konsekwencji, tj. bóle pleców, zaburzenia przepływu krwi, zaparcia, cellulit, otyłość, hemoroidy czy zwyrodnienie dolnego odcinka kręgosłupa. Wysportowane ciało natomiast dłużej pozostaje jędrne i młode.

3. Prawidłowe odżywianie się

Nie chodzi tutaj o to by rygorystycznie podejść do tematu żywienia i w stu procentach spożywać same zdrowe produkty. Zdrowa, zbilansowana dieta jest korzystna dla organizmu i pozwala zachować młodość i zdrowie. Można jednak czasem pozwolić sobie na chwilę słabości i zjeść czekoladę, pizzę czy chipsy.

Najważniejsze jest to, by zdrowa żywność stanowiła znaczącą przewagę nad innymi produktami, które spożywamy każdego dnia. W diecie powinny dominować warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, jaja, orzechy, białe mięso czy ryby.

Unikajmy natomiast czerwonego mięsa, dań typu fast food, wysoko przetworzonych produktów, słodyczy i słonych przekąsek.

Aby jak najdłużej zachować młodość, spożywajmy w większości zdrowe i różnorodne posiłki. Pamiętajmy też, żeby unikać sytuacji, w których przejadamy się lub jemy zbyt małe porcje. To również źle wpływa na nasze ciało.

4. Picie wody

Nasz organizm bardzo potrzebuje czystej wody. Jest ona głównym składnikiem jego prawidłowego funkcjonowania. Usuwa ona toksyny i zanieczyszczenia, a przez układ limfatyczny transportuje składniki odżywcze z pożywienia do komórek ciała.

Po stanie naszej skóry widać, czy dostarczamy organizmowi wystarczającą ilość wody. Jest ona doskonałym zamiennikiem kosztownych zabiegów, mających na celu spowolnienie procesu starzenia się.

Woda sprawia, że skóra staje się dobrze uwodniona i lśniąca. Regularne picie czystej wody działa na cerę o wiele lepiej niż kremy przeciwstarzeniowe stosowane miejscowo. Jej niedobór może nie tylko przyspieszyć starzenie się, ale również przyczynić się do pojawienia się problemów zdrowotnych, tj. migreny, nadciśnienie, astma czy alergie.

5. Rezygnacja z używek

Częste spożywanie alkoholu i palenie papierosów sprawiają, że szybciej się starzejemy. W przypadku palenia papierosów, główny mechanizm oddziaływania dymu tytoniowego na skórę polega na wywołaniu stresu oksydacyjnego i peroksydacji lipidów. Oznacza to, że składniki chemiczne dymu zwiększają przeznaskórkową utratę wody. Aktywują one również metaloproteinazy macierzowe, które niszczą włókna elastyny i kolagenu. Efektem są obrzęki pod oczami, znaczne zmniejszenie pełni warg, a także większe nasilenie zmarszczek na czole i w miejscu występowania fałdów około ustnych i nosowo-wargowych.

Przez alkohol natomiast skóra także przestaje wyglądać atrakcyjnie. Charakterystyczne dla cery u osoby nadużywającej alkohol to: zaostrzone obrzęki pod oczami, liczne naczynka krwionośne na policzkach oraz utrata objętości środkowej na części twarzy.

Używki osłabiają również odporność skóry na promieniowanie ultrafioletowe, przez co pojawiają się na niej fotouszkodzenia.

6. Unikanie stresu

Nasz organizm składa się z komórek. Każda z nich posiada chromosom, czyli nośnik naszego materiału genetycznego. Chromosomy te posiadają telomery, czyli „osłonki”, które zabezpieczają je przed uszkodzeniami. W przypadku stresującego trybu życia i stanów depresyjnych „osłonka” ta słabnie i nie spełnia swojej ochronnej funkcji. Odczuwalny przez nas nieustanny stres prowadzi więc do skrócenia telomerów, a tym samym do starzenia się organizmu.

Silny stres sprawia również, że nasze nadnercza wytwarzają adrenalinę. Nadmiar tego hormonu może prowadzić do uszkodzenia komórek, przez co ciało zacznie wytwarzać kortyzol. Jego zadaniem jest ograniczyć negatywne konsekwencje nadprodukcji adrenaliny. Jeśli jednak jego wysoki poziom będzie się utrzymywał w organizmie przez dłuższy czas, spowoduje on pogorszenie kondycji skóry.

Dodatkowo kortyzol wpływa negatywnie na układ odpornościowy i funkcje ochronne skóry, dlatego może wówczas do organizmu wniknąć więcej szkodliwych bakterii mogących wywołać stany zapalne.

7. Relaks

Bardzo często trudno jest nam uniknąć wydarzeń, które powodują silne emocje, napięcia nerwowe i stres. W takich chwilach bardzo cenna jest umiejętność wyciszenia się. Warto więc nauczyć się oddychać spokojnie i głęboko w tych stresujących sytuacjach.

Powinniśmy znaleźć skuteczne metody radzenia sobie z zaistniałymi konfliktami, umieć je analizować i skutecznie rozwiązywać. Nie powinniśmy również brać na siebie zbyt wielu obowiązków naraz.

W ramach relaksu możemy wybrać się na masaż, który rozluźni nasze mięśnie i poprawi ukrwienie skóry.

8. Miłe towarzystwo

Samotność nie służy nikomu. Wszyscy jesteśmy stworzeni do kontaktów towarzyskich, czujemy potrzebę przynależności do grupy. Każdy z nas potrzebuje przyjaciół i znajomych, z którymi możemy się dobrze bawić.

Brak towarzystwa stopniowo prowadzi do tego, że popadamy w stany apatii, smutku, rozpaczy czy nawet depresji. Jeśli samotność staje się stanem przewlekłym, może z czasem doprowadzić do wielu chorób, z którymi w parze idzie starzenie się organizmu.

9. Hobby

Uczenie się nowych rzeczy bardzo pozytywnie wpływa na nasz mózg. Jeśli dodatkowo nabywamy tej wiedzy i doświadczenia z dziedziny, która sprawia nam radość i satysfakcję, korzyści są jeszcze większe. Niezależnie od tego czy uczymy się tańca, podróżujemy, czytamy książki czy chodzimy na lekcje gotowania, nasz mózg dzięki temu zwiększa swoją elastyczność, a także tworzy nowe sieci neuronalne, co oznacza, że wolniej się starzejemy. Dodatkowo poprawia się także nasza koncentracja a zmysły lepiej pracują.

10. Ogólne zadowolenie z życia

Jeśli prowadzimy tryb życia, z którego jesteśmy zadowoleni, czujemy się o wiele bardziej szczęśliwi. Pojawiające się wówczas hormony szczęścia, takie jak endorfiny, dopaminy czy serotoniny, wpływają korzystnie na cały nasz organizm i m.in. pozwalają zachować młodość na dłużej.

Podsumowanie

Starzenie się to nie tylko pojawianie się nowych zmarszczek czy siwych włosów. Proces ten widoczny jest także wtedy kiedy nasze całe ciało zaczyna odczuwać różne dolegliwości. Każdy z nas może jednak zadbać o to, by jak najdłużej wyglądać i czuć się młodo. Wystarczy zmobilizować się do zmiany trybu życia na bardziej aktywny, zdrowo się odżywiać, pielęgnować skórę odpowiednimi kosmetykami, umieć się zrelaksować i cieszyć czasem, który możemy spędzić ze swoimi bliskimi lub poświęcając go na ulubione zajęcia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.