Mala, czyli 108 koralików każdego buddysty

Zielony jęczmień – w czym tkwi jego moc?

Malę ( Ten Gła ) każdy może kupić choćby w internetowym sklepie z produktami  produktami tybetańskimi. Wszystkie male wyglądają bardzo podobnie, służą do tego samego, choć mają setki wzorów, zrobione są z różnych materiałów i bywają  różnie ozdabiane. Najczęściej spotyka się  je z drewna, często sandałowego, ze szklanych paciorków, z kamieni półszlachetnych, rzadziej z kości jaka lub innych zwierząt, a bywają również male wykonane  z muszli. Do bardzo zaawansowanych praktyk tantrycznych zaawansowani praktykujący  używają  nieraz z  mali zrobionych z ludzkich kości lub fragmentów czaszki zmarłego.

Do czego służy mala?

To w zasadzie wszyscy wiedzą, choć może warto przypomnieć, że praktykujący na mali odliczają wykonane przez siebie recytacje mantr, modlitw. Recytacji w praktykach  jest dużo, więc abyśmy wiedzieli ile recytacji wykonaliśmy używamy mali aby nie  koncentrować się na samym procesie liczenia. Po wypowiedzeniu jeden raz mantry przesuwamy palcem koralik, wypowiadamy kolejną mantrę i przesuwamy kolejny koralik aż dojdziemy po 108 koralikach do końca mali, czyli do stupy. Wówczas zawracamy nie przechodząc w liczeniu recytacji przez stupę i odliczamy z powrotem kolejne 108 koralików.

Mala służy również jako swego rodzaju „zbiornik” na błogosławieństwa, jako, że po każdej recytacji w malę wdmuchujemy  błogosławieństwo mantry, czyli energię, jaką zgromadzimy  podczas recytacji. Podczas wdmuchiwania trzymamy malę w zamkniętych dłoniach pomiędzy dwa kciuki powoli wdmuchujemy powietrze wizualizując jak energia którą zgromadziliśmy poprzez recytację  wchodzi w malę. Wówczas koralikami lekko poruszamy, tak aby jak najwięcej koralików dotknęło się nawzajem.  Jest to bardzo ważne, bo w ten sposób energia rozchodzi się po wszystkich koralikach po równo.

Z czego składa się mala?

Każda z mali  składa się ze 108 paciorków, które reprezentują tysiąc buddów, oraz ma tzw. „stupę”, czyli miejsce, gdzie się zaczyna i kończy. Wyposażeniem dodatkowym są  tzw. „liczniki”, czyli specjalne sznureczki z maleńkimi pierścieniami, które służą do liczenia mantr. Szczególnie polecane jest to dla osób robiących praktyki wstępne, czyli  Nyndro- sznureczki z nanizanymi na nie koralikami doskonale pomagają  liczyć powtórzenia, których w trakcie praktyk wstępnych należy zgromadzić zazwyczaj po 100.000 powtórzeń. Wydaje się na początku, że ta liczba jest ogromna, lecz po pierwszych dwóch, trzech tysiącach mantr przestajemy się na tym koncentrować . Jak nauczał Ponlob Trinley Nyima Rimpocze podczas nauk udzielonych w 2007 r. kolory sznurków mali oraz to z czego są one zrobione mają pewne znaczenie podczas różnych praktyk, w zależności czy są one praktykami sutr czy też wyższych tantr lub dzogczen.  Kolory sznurków związane są z energiami pięciu elementów, mnisi oraz mniszki zazwyczaj używają mali ze sznurkiem białym, o koralikach zazwyczaj wykonanych z drewna jałowca lub z kryształu górskiego. Zdecydowanie nie zaleca się używania sznurków czarnych lub zielonych, popularne natomiast bywają brązowe lub żółte.

Jak postępować z malą, aby nabierała ona mocy?

Moc mali jest efektem długotrwałości praktyki z jej użyciem, dlatego też zaleca się używania jednej mali przez całe życie. Należy okazywać jej szacunek, gdyż reprezentuje buddów, oraz praktyki, jaki z jej pomocą wykonywaliśmy. Pomimo tego, że po latach mala jest już stara i wytarta, to poprzez  miliony mantr i modlitw  na niej odliczonych nabiera ona dużej mocy którą warto wykorzystać w naszej praktyce. Jej wartość dla zaawansowanego  praktykującego  jest zdecydowanie większa niż nowej mali, choćby ta nowa wykonana była z najlepszych materiałów.

W ciągu dnia zaleca się  nosić malę  na ręce, owiniętą cztery razy wokół lewego nadgarstka lub na szyi. W żadnym wypadku nie należy jej kłaść na ziemi, w miejscach, gdzie ktoś nad nią będzie przechodził, gdy idziemy do toalety należy ją zdjąć z ręki i najlepiej pozostawić poza toaletą. Należy dbać o nią, aby była zawsze we właściwym miejscu, chronić ją podczas czasu, gdy nie mamy jej w ręku lub na szyi. Wówczas najlepiej trzymać ją w specjalnym woreczku na malę, jaki już za kilkanaście złotych można kupić sobie w sklepie z akcesoriami. Wszelkie przypadki, gdy mala znajduje się w nieodpowiednim miejscu osłabiają jej moc. Nocą nalepiej jest, aby wisiała lub leżała gdzieś koło naszego łóżka bo nie jest wskazane, aby była podczas snu na naszej szyi lub nadgarstku. Lama Ponlob Trinley Nyima Rimpocze zachęcał  również do tego, aby na noc kłaść naszą malę pod poduszką. Wówczas nasze sny będą spokojniejsze.

Gdy mala się rozsypie…

Każdemu praktykującemu wcześniej lub później może zdarzyć się, że gdy na mali wykonuje wiele powtórzeń mantr i modlitw jej sznurek  przetrze się a koraliki się rozsypią.

Zazwyczaj jakoś tak się dzieje, że  nie uda się z powrotem znaleźć ich wszystkich i  jeden lub kilka  giną na wydawałoby się pustej podłodze. Ten problem dotyczy również praktykujących mnichów , którzy choćby podczas słynnych debat na klasztornym dziedzińcu żywo gestykulują, atmosfera jest gorąca i zdarza się im nieraz szarpnąć i rozsypać malę. Wówczas w  przypadku gdy brakuje jakiegoś koralika w jego miejsce na nowym sznureczku mnisi umieszczają  inny koralik, choćby z turkusu ( Ju ) lub z korala ( Ciu ). Robi się tak dlatego, że cała mala po wyrecytowaniu przez mnicha wielu mantr i wdmuchaniu w nią błogosławieństwa mantr jest zbyt cenna aby ją wymieniać na nową, a zamiana pojedynczych koralików w niczym nie zmniejsza jej mocy.

Jak wybrać malę dla siebie?

Zazwyczaj wystarczy wizyta w sklepie z akcesoriami tybetańskimi lub buddyjskimi lub w Dharma Shopie w ośrodku w Wildze, gdzie jest spory wybór mali. Można ją też zrobić samodzielnie z koralików dostępnych w sklepach z akcesoriami lub w internecie. Najważniejsze jest aby miała ona 108 koralików i stupę. Dla początkujących praktykujących w zupełności wystarczy zwykła mala z drewna lub ze szklanych koralików. Zadziwiające jest to, że również najbardziej zaawansowani praktykujący, mnisi i lamowie również często miewają te najprostsze male za kilka złotych.

Do zaawansowanych  praktyk tantrycznych  zalecane są male z tzw. „gniewnych drzew”, czyli takich, które mają kolce lub z nasion drzewa Bodi. Do pewnych konkretnych praktyk używa się mali z kości zwierząt, zazwyczaj jaków. Zaawansowani praktykujący przy niektórych praktykach tantrycznych korzystają  z mali zrobionych z kości i fragmentów czaszek ludzkich. Podczas udzielania nauk w Polsce w 2006r. gesze La Lungring Gyaltsen zdecydowanie odradzał używania ich przez osoby, które nie praktykują tantry. Często na malach zrobionych z innych niż kości czaszki materiałów maluje się czaszki ludzkie jako symbol mający reprezentować ów brakujący aspekt. W Indiach do praktyk tantrycznych jogini używają długich mali , tzw.Raksza, spotykanych nieraz również w Tybecie.  Do zaawansowanych, pełnych mocy praktyk wykonywanych przez zaawansowanych praktykujących używa się specjalnej mali, której już nie używa się do innych praktyk.

W praktykach sutr  szczególnie popularne są male z muszli ślimaka, a wyłącznie z takich których ślimaki same je opuściły, nigdy z muszli ślimaków zabitych przez człowieka. Do praktyk z Sierab Czaimmą zaleca się male kryształowe lub szklane.

Warto wiedzieć, że w  praktykach najwyższej ścieżki Bon,  dzogczen jakość, wygląd i materiał mali nie ma  znaczenia.

Obecnie male są w modne, stały się częścią popkultury, a  w wielu sklepach można kupić coś co podobne jest do mali np. na rękę z 21 lub 10 koralikami. Nie są to prawdziwe male, nie mają żadnego zastowania w pratykach, a są one jedynie elementem mody.

Dlaczego mala ma 108  koralików ?

Gesze La Lungring Gyaltsen podczas nauk udzielonych w Polsce w 2006r. tak wyjaśnił tę kwestię: „ Jeśli recytujemy np. mantrę A KAR A ME…sto razy, zdarza się, że podczas oddechu jedno wypowiedzenie mantry gdzieś nam ucieka, ale palce już przesunęły się na mali. Dlatego jeśli mamy 108 koralików, to te 8 jest takim zabezpieczeniem gdybyśmy nie wykonali pełnej setki powtórzeń”.

Jak trzymać malę podczas praktyki?

W linii przekazu Jungdrung Bon mala związana jest z lewą stroną naszego ciała. Nosimy ja owiniętą powyżej lewego nadgarstka,  podczas recytacji mantr lub modlitw malę trzyma się w lewej dłoni przesuwając koraliki lewym kciukiem w dół.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.