Jeśli chodzi o posiadanie gadżetów związanych z modą od zawsze płeć piękna pod tym względem odróżniała się w ten sposób od mężczyzn. Wymyślna torebka, apaszka czy biżuteria to elementy do niedawna kojarzone przede wszystkim z garderobą damską. Od jakiegoś czasu zauważa się jednak zjawisko o nazwie metroseksualizm. Szczególnie w przypadku high fashion, czyli mody wysokiej. Do czego odwołuje się wspomniane pojęcie? Sama geneza słowa pochodzi od zbitki dwóch słów. Powstały w latach dziewięćdziesiątych neologizm jest słowem powstałym z wyrazów metropolia i heteroseksualizm. Samo określenie dotyczy najogólniej stylu życia propagowanego od wielu lat przez szeroko pojętą kulturę masową. Dotyczy między innymi takich kwestii, które dawniej kojarzone były wyłącznie z kobiecą sferą życia, to jest między innymi z dbałością o swoje ciało czy podążaniem za ówczesną modą. Wydaje się, że dziś coraz większa liczba mężczyzn skłania się właśnie ku takiemu sposobowi życia. Nic więc dziwnego, że coraz częściej sklepy kosmetyczne czy oferujące ubrania swoje zabiegi reklamowe kierują także do mężczyzn.
Gadżety dla panów coraz częściej w cenie
Polscy mężczyźni coraz częściej chcą się dobrze ubrać i dobrze wyglądać. Nic więc dziwnego, że znane sieci ubraniowe wprowadzają na rynek coraz to bardziej wymyślne stroje i dodatki. Elementy takie jak torebka, apaszka czy buty na koturnie dotychczas rezerwowały sobie kobiety. Dziś modny mężczyzna znajdzie dla siebie wspomniane gadżety. Oczywiście ich wykonanie znacznie różni się od tych gadżetów, które śmiało nazwiemy kobiecymi. Jednakże nazwa ogólna to ciągle nazwa prawidłowa. Czasem wprowadza się w przypadku określeń męskich zgrubienia, które na poziomie lingwistycznym mają podkreślić „męskość” kupowanych przedmiotów. Dla pań oferowana jest więc modna torebka, dla panów z kolei elegancka torba na ramię. Stosowanie takich chwytów językowych z pewnością ma pomóc męskiej części konsumentów pogodzić się ze zmianami, które zaczynają dotykać społeczeństwa państw na całym świecie. I w gruncie rzeczy nie ma w tym nic dziwnego, bowiem historia pokazuje, że mężczyźni dbali o swoje ciało już wiele wieków temu. Warto jednak zauważyć, że wciąż istnieje wiele sklepów, w których sprzedawane są artykuły stricte kobiece. Dzieki takim stronom czy sklepom kobiety czują się atrakcyjne i mają poczucie własnego miejsca, do którego mężczyźni nie mają wstępu.
Czy metroseksualizm pojawił się w XX wieku
Wydaje się więc w ostatecznym rozrachunku, że metroseksualizm coraz częściej zagłębia się w nasze społeczeństwo. Nie należy jednak myśleć, że ów styl życia zaczął być propagowany wśród mężczyzn dopiero pod koniec dwudziestego wieku. Warto wrócić myślą chociażby do lekcji historii z czasów szkolnych. Już w starożytności – szczególnie w starożytnym Egipcie czy Mezopotamii – przywiązywano wielką wagę do dbałości o swoje ciało. Dotyczyło to co ciekawsze nie tyle kobiet, co właśnie mężczyzn. Warto wspomnieć chociażby rzymskie łaźnie, które były dla mężczyzn – wyłącznie dla mężczyzn! – ukojeniem ciała i duszy. Akceptacja takiego stanu rzeczy zależy rzecz jasna od kraju, do którego metroseksualizm dociera.
Dlaczego w Polsce metroseksualizm pojawia się z opóźnieniem
W Polsce wciąż trwa proces podczas którego mężczyźni przekonują się, że dbałość o swoje ciało i codzienna pielęgnacja nie jest niczym dziwnym. Dlaczego niektórym tak trudno zaakceptować zaistniałą sytuację? Często, chociaż może się to wydawać nieco dziwne, ma to związek z historią. Polska od kilku wieków była najeżdżana przez wrogich sąsiadów i ich wojska. Mężczyźni musieli więc stać się wojownikami. Obrońcami, których zadaniem była obrona kraju i rodzin. Ówczesny mężczyzna nie miał czasu, ani warunków do tego, by zadbać o swój wygląd. Na wpływ akceptacji pewnych uwarunkowań ma również wpływ kultura. Wspomniane w poprzednim akapicie państwa takie jak Egipt czy Mezopotamia miały swoją określoną tradycję. Podobnie jest na przykład z dzisiejszymi krajami romańskimi, takimi jak Włochy czy Francja. W tych ostatnich królowie z okresu renesansu czy oświecenia dużą wagę przywiązywali do swojego wyglądu. Warto jednak podkreślić, że w przypadku Francji moda nie zawsze wiązała się w pewnym okresie jej bytności z higieną osobistą. Wspomnieć można chociażby słynne peruki francuskie z okolic XVII wieku, w których często pojawiały się wszy. W każdym razie kraje słowiańskie takie jak Polska cechowały się zupełnie inną kulturą, w której dbałość o wygląd zewnętrzny nie była tak rygorystycznie przestrzegana.
Kosmetyczka dla pani i pana
Warto zwrócić uwagę na to, że nawet kobiety w Polsce zaczęły o siebie dbać stosunkowo niedawno. Wcześniej tak zwane kury domowe nie przywiązywały wagi do tego, co mają na sobie lub jak są uczesane. Od kilku lat świadomość zarówno kobiet, jak i mężczyzn bardzo wzrosła. Przyczyniły się do tego masowo pojawiające się na rynku salony kosmetyczne, które oferują bardzo wiele ciekawych zabiegów kosmetycznych. Warto od czasu do czasu dla dobrego samopoczucia i poprawy stanu naszej skóry udać się do takiego miejsca. Należy jednak pamiętać, że niektóre zabiegi stosowane zbyt często negatywnie odbiją się nie tylko na naszym wyglądzie, ale także na naszym zdrowiu. Mowa na przykład o zbyt częstym uczęszczaniu do solarium. Warto zadbać nie tylko o ciało, ale również o nasze włosy. W tym przypadku również nie należy przesadzać. Nadmierne farbowanie czy rozjaśnianie nie służy dobrze skórze głowy oraz znajdującym się na niej włosom. Na koniec można zauważyć jeszcze, że o ile z usług kosmetycznych coraz częściej korzystają panowie, moda na fryzjera nie jest jeszcze tak rozpowszechniona. Panowie preferują raczej krótko ścięte włosy, które gwarantują przede wszystkim wygodę.
Wydaje się więc, że mimo naszej bujnej historii i odmiennej kultury, wszystko idzie dziś w dobrym kierunku. Dbałość o swoje ciało i sposób ubierania się nie muszą być kojarzone jedynie z kobiecością. Na zachodzie, szczególnie w krajach europejskich mężczyźni mają o wiele większą świadomość tego, że warto dbać o siebie i swój szeroko pojęty wygląd zewnętrzny. Warto również dodać, że coraz częściej z usług kosmetycznych korzystają również panowie. Jedno jest pewne. Jeśli coś sprawia nam radość i poprawia nasze poczucie, w granicach zdrowego rozsądku powinniśmy z takich rzeczy czy usług korzystać.